Polskie poznawanie świata

Poznawanie miejscowych wierzeń i obyczajów

Zobacz także Liga morska i kolonialna

Poznawanie miejscowych wierzeń i obyczajów

Pocztówka: W poszukiwaniu dusz. Misje Ojców Białych.

Naturalny proces nakładania się poznania kultur na zadania misyjne przyczyniał się znacznie do tworzenia klasyki etnografii.


Wspomnieć tu trzeba choćby dwa monumentalne dzieła z wieku narodzin humanizmu: Bernardino de Sahagun, Historia general de las cosas de Nueva España (1569) oraz José de Acosta, Historia natural y moral de las Indias (1589). Nieocenione źródłem dla poznania współczesnych terenów Konga i Angoli stanowi dzieło włoskiego kapucyna Giovanniego Antonio Cavazziego da Montecuccolo pt. Istorica Descrizione de tre regni Congo, Matamba ed Angola (Bologna, 1687), tłumaczone na wiele języków. Pozostając przy dziełach wybitniejszych, stworzonych przez misjonarzy i mających wielkie znaczenie dla etnografii, w XVIII w. wspomnieć należy pionierskie dzieła Bartholomäusa Ziegenbalga, duchownego luterańskiego, poświęcone kulturze i religii Tamilów, badania braci morawskich nad językiem karaibskim, czy też publikacje jezuity Josepha-François Lafitau, opisujące obyczaje Irokezów i Huronów w Kanadzie. Pierwsza polska relacja z Czarnej Afryki była dziełem polskiego jezuity i nosiła tytuł: „Kafraria przez ojca Michała Boyma opisana, z misji mozambickiej 11 stycznia roku 1644”. 

Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.