10.18. WARSZTAT TKACKI

nazwa własna: attus kar-pe

pochodzenie: grupa etniczna Ajnowie, Biratori (Hokkaido/Ezo), państwo – Japonia

datacja: ok. 2010 roku

wymiary: długość 40,5 cm, wysokość 10 cm, szerokość 11 cm

surowiec: drewno

Attus kar-pe był warsztatem tkackim używanym do produkcji ubrań z włókna kory drzewa at-ni (odmiana wiązu, Ulmus lacinata Mayr). Warsztat tkacki był obsługiwany w pozycji siedzącej. Nici osnowy przymocowane były do jednego końca a belka przednia do drugiego. Całość przymocowano pasem do talii osoby szyjącej, zazwyczaj kobiety, która kontrolowała napięcie na osnowie. Warsztat tkacki składa się z pięciu podstawowych części: wosa (struna nicielnicowa), kamakap (cylindryczny separator przędzy), peka-un-ni (pręt), pera (łopatka), i i-sitomusi-p (pas otaczający talię przędącej).

Przędzenie na warsztacie tkackim było złożonym procesem. W przeszłości kobiety tkały na zewnątrz domostwa, mogły pracować tylko w bezwietrzny dzień aby nie rozwlec przędzy. Części warsztatu tkackiego były układane w kolejności przed osobą tkającą. Na końcu znajdował się mały słupek, który był wbijany do ziemi (odległość pomiędzy tkającym a słupkiem wynosiła 10-20 m). Koniec kłębka przędzy katak był wiązany do słupka i przędza była odwijana lekko tak aby katak znajdował się za wosa. Przędza była zapętlana aby uformować osnowę (bez poruszania katak) i wyciągana przez wgłębienia (szczerbienia) wosa. Kamakap był umieszczony między końcem osnowy aby uformować przesmyk i zapętlić dokoła belki przedniej tumamunni (kłębek nici) Szczególną uwagę zwracano aby dolny i górny koniec osnowy – 130-150 cm długości – miały taki sam rozmiar aby zapobiec poplątaniu podczas przeplatania.

Przyjęło się, że zadaniem dzieci było zaciąganie osnowy, nawlekały przędzę i biegały tam i z powrotem zaczepiając nici między słupkiem a krosnem z nićmi zawiniętymi dookoła palców podczas gdy tkaczka przytwierdzała (wiązała) przędzę do warsztatu tkackiego.

Czółno ahun-ka-nit z wątkiem było zarzucane pomiędzy końce osnowy i uderzane pera (łopatka). Tkaczka luzowała osnowę poprzez pochylanie ciała do przodu  i przy użyciu peka-un-ni. Rozpryskiwano wodę na nić aby były wilgotne i miękkie. Dobra tkaczka mogła utkać 60-90 cm materiału w jeden dzień, lub jedna rolkę tkaniny w 10 dni. Cały proces produkcji od momentu zdjęcia kory z drzewa po gotową rolkę tkaniny zabierało 2 miesiące.

Ostatnimi czasy bardzo ciężko uzyskać korę drzewa at-ni, stąd jest bardzo dużo tak zwanych ubrań attus z kory drzewa nipes (lipa japońska).

Kobiety ajnuskie na terenie Nibutani odziedziczyły autentyczną technikę robienia prawdziwego attus i przekazują ten zwyczaj kolejnym pokoleniom. Współcześnie tkaczki pracują nie na zewnątrz lecz w środku domostwa, nie jest to jednak właściwa izba mieszkalna ale raczej wyspecjalizowane atelie tkaczki.

 

Warsztat wykonali rzemieślnicy ajnuscy z Biratori-Nibutani, zamówiono w atelie tkaczki Yukiko Kaizawa, podczas wyprawy etnologicznej „Sieroszewski 2015”, wysłany pocztą dzięki uprzejmości Muzeum w Nibutani.

 

Własność Muzeum Miejskiego w Żorach (MŻo/Az/125).

 

Źródła:

Shigeru Kayano, Ainu tools, Biratori Town Ainu Cultural Promotion Council, 2014.

 

Opracował: Lucjan Buchalik

Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.