Polskie poznawanie świata

Figurka ducha Topu

Zobacz także Obiekty z kolekcji Malkina - Strój obrzędowy z tapy

Figurka ducha Topu

Pochodzenie: Brazylia, Mato Grosso, osady nad rz. Tapirape, gr. etn. Tapirape, l. 60. XX w. Wykonanie: figurka czarna, ulepiona ręcznie z wosku, przedstawiająca postać męską z zaznaczonymi cechami anatomicznymi, w ozdobnym pióropuszu z naturalnych piór papuzich; oczy zaznaczone odłamkami z masy perłowej; na rękach zaznaczone ozdoby w postaci ściśle przylegających opasek z szerokimi kołnierzami; na nogach owijki ze sznurka; osłona na penis   w postaci owijki z liścia palmy buriti; wys. całkowita 49 cm; nr inw. 31914/MEK (fot. Marcin Wąsik); z kolekcji Borysa Malkina, pozyskana przez niego w początkowych l. 60. XX wieku w terenie od Indian Tapirape dla Muzeum Uniwersyteckiego w Pocatello. Do zbiorów MEK pozyskana w 1967 r. w drodze wymiany z Muzeum w Pocatello.

 

Figurka przedstawia Topu - ducha, pomocnika i posłańca bóstwa gromu. Topu jest swego rodzaju pośrednikiem pomiędzy bóstwem gromu a szamanem. Jest opisywany jako małe antropomorficzne stworzenie pokryte włosami. Wiązany jest z bóstwem Tupan z dawnych wierzeń Indian Tupinamba z grupy Tupi-Guarani, które powodowało pioruny i błyskawice oraz deszcz. Topu podróżują w przestworzach w swoich łódeczkach z połówek tykw, których odgłosy powodują burze, a strzały wypuszczane przez Topu powodują błyskawice. Figurka Topu pochodzi od Indian Tapirape z brazylijskiej Amazonii, których religia opiera się generalnie na wierzeniach w dwa rodzaje duchów, anczunga; są to duchy zmarłych i różnorakie złośliwe leśne duchy, które powodują choroby i inne szkody. Duchy Topu powodują również niegroźne, ale uciążliwe choroby. Aby zapobiec szkodliwym działaniom tych duchów odbywają się specjalne obrzędy, w czasie których szamani całkowicie odurzeni tytoniem i podnieceni przez niekończący się taniec i śpiew „odpływają” do domu Pioruna, by z nim walczyć. Bóstwo gromu wystawia przeciwko nim duchy Topu, które często „ranią”  swoimi strzałami szamanów, padających bez przytomności. Jednak dzięki swojej nadzwyczajnej mocy, szamani potrafią poskromić złe duchy i zmusić wiele z nich do działania na swoją korzyść. Po śmierci dusze szamanów łączą się z piorunami i błyskawicami. Ich religia opiera się generalnie na wierzeniach w dwa rodzaje duchów, zw. Anczunga; są to duchy zmarłych i różnorakie złośliwe leśne duchy, które powodują choroby i inne szkody. 

 

Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.