Polskie poznawanie świata

Opracowanie naukowe

Zobacz także Polscy inżynierowie w Peru

Opracowanie naukowe

Araukanie, ilustracja z ksiązki Williama Henry Koebel „Modern Chile; with illustrations and map”, 1872-1923.

Oprócz zarysu fizjograficznego Araukanii, jej historii i gospodarki, najwięcej miejsca zajmują informacje o kulturze materialnej i duchowej Araukanów, ich podziale na grupy, wreszcie o ich języku.


Domeyko wiernie opisał tradycyjny ubiór, wykonywany z tkanych materiałów z wełny lam, owiec i guanako. Opisał organizacje społeczną. Dużo miejsca poświęcił historii Araukanów.

Domeyko zamieścił  zapiski z podróży po Araukanii w „Moich podróżach”. Relacja Domeyki z podróży jest chronologicznym zapisem wydarzeń i spostrzeżeń z wyprawy. Poszerzona została o dane historyczne z okresu walk Indian z Hiszpanami. Znalazły się tu również obszerne opisy krajobrazu i przyrody, które przeplatał spostrzeżeniami etnograficznymi. Wiadomości czerpał z trzech źródeł: z własnej bezpośredniej obserwacji, z rozmów przeprowadzonych z misjonarzami i urzędnikami oraz naczelnikami plemion oraz z lektury XVI-wiecznych i późniejszych autorów. Nie znał języka araukańskiego. Tłumaczami byli kacykowie, misjonarze, urzędnicy, komisarze. Należy więc przyjąć możliwość pewnych braków w rzeczywistym obrazie. Okres jego pobytu był krótki. Mimo to jego zapiski zawierają bardzo bogaty i oryginalny materiał dotyczący kultury Araukanów. Zadanie ułatwiał mu rozległy zasób wiadomości oraz wybitny intelekt i spostrzegawczość. Zwracał też uwagę na zmiany kulturowe zachodzące w społeczeństwie araukańskim głównie pod wpływem chrześcijaństwa i różnych europejskich obyczajów.

Książka „Araucania y sus habitantes” ma odmienny charakter od wspomnień pamiętnikarskich. Składa się z trzech części: zagadnień geograficznych Araukanii, opisu kultury Araukanów oraz informacji na temat środków, jakie należałoby przedsięwziąć aby włączyć Araukanów do społeczeństwa chilijskiego i przy zachowaniu tradycyjnej kultury podnieść ich do poziomu kultury i cywilizacji chilijskiej. Pod słowem cywilizacja rozumiał Domeyko głównie zaszczepienie nowej wiary wśród Indian i tym samym włączenie ich do katolickiego społeczeństwa chilijskiego. Domeyko w miarę swych umiejętności, wiedzy i zapatrywań, które odpowiadały XIX wiekowi, a dziś mogą się wydawać przestarzałe - starał się wskazać drogę prowadzącą do integracji Indian ze społeczeństwem chilijskim. Jako jedyny w owym czasie starał się rozwiązać problem, który nadal jest aktualny w odniesieniu do wielu plemion indiańskich 

Pamiętnik zawierał bogatsze informacje, był bardziej obiektywny i wszechstronny, rejestrował wiele obserwacji z życia Indian. Książka została podporządkowana jednemu celowi - obronie Indian. Książka była dla Domeyki polem do snucia pełnych entuzjazmu zamierzeń chrystianizacyjnych wobec ludów niechrześcijańskich.

Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.