5A.3 FLETNIA PANA 2

pochodzenie: grupa etniczna Keczua, Coina, departament La Libertad, państwo - Republika Peru

datacja: lata 70. XX w.

wymiary: szerokość 16,7 cm, długość 11,6 cm, głębokość 1,35 cm

surowiec: trzcina

Instrument muzyczny zbudowany z 12 piszczałek wykonanych z trzciny ułożonych w jednym rzędzie. Zaliczany do instrumentów dętych drewnianych do grupy aerofonów wargowych. Nazwa instrumentu i jego powstanie wiąże się z mitem o nimfy Syrinks ukochanej boga Pana (opiekun lasów i pól, strzegący pasterzy oraz ich trzód). Instrument znany w Europie, Azji, Afryce i Ameryce Południowej. Współcześnie spopularyzowany głównie przez zespoły prezentujące muzykę andyjską. Znane główne w Ekwadorze, Peru, Boliwi.

Prezentowany eksponat używany był przez Keczua (grupa silnie zróżnicowanych kulturowo ludów zamieszkujących Andy), ich podstawą gospodarki jest rolnictwo. Posługują się językiem keczua, który był językiem urzędowym imperium inkaskiego, do jego rozpowszechnienia przyczynili się misjonarze, przyjmując go za oficjalny język ewangelizacji. Z języku polskim funkcjonują wyrazy pochodzące z języka keczu: inka, lama, puma, kauczuk, kondor czy guano.

Eksponat pozyskał  w terenie Andrzej Krzanowski.

 

Wypożyczono z Muzeum Narodowego w Szczecinie (MNS/EP/607).

 

Źródła:

https://pl.wikipedia.org/wiki/Fletnia_Pana.

https://www.ethnologue.com/country/PE/languages.

 

Opracował: Lucjan Buchalik.

Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.