Polskie poznawanie świata

5A.15 FIGURY SATYRYCZNE - ŚPIEWACY OPEROWI

5A.15 FIGURY SATYRYCZNE - ŚPIEWACY OPEROWI

pochodzenie: grupa etniczna Cochiti-Pueblo, Cochiti, Nowy Meksyk, państwo - Stany Zjednoczone Ameryki

datacja:  połowa XIX w.

wymiary: 20 x 66 cm

surowiec: glina

Dwie figury pełnoplastycznej z wypalanej gliny. Postacie przedstawiają w satyryczny sposób śpiewaków operowych.

Figura satyryczna przedstawia śpiewaka operowego o czarnej twarzy-masce, ubranego w czarną kamizelkę, muszkę oraz spodnie z zygzakowatymi lampasami, przewiązane brunatną szarfą. To nowy typ ceramiki, który pojawił się wśród Indian Cochiti-Pueblo z Nowego Meksyku dopiero pod koniec XIX wieku. Indianie ci, podobnie jak wszyscy Pueblo (tym mianem określa się różne plemiona z południowo-zachodniego regionu USA, głównie Arizony i Nowego Meksyku, mieszkające w dolinie Rio Grande, jak: Tewa, Tiwa, Towa, Taos, Nambe, Jemez, Acoma, Laguna, Cochiti, także Zuni oraz Hopi), uważani są za spadkobierców prehistorycznych kultur Anasazzi i Mogollon, które według archeologów przejęły sposoby wyrobu naczyń glinianych z Mezoameryki ok. 500 r. p.n.e. Od tego czasu wyroby ceramiczne stały się integralną częścią tych kultur. Indianie Pueblo, zamieszkujący tereny tych dawnych kultur, wytwarzali zarówno naczynia użytkowe, jak i ceremonialne. Wśród ceramiki nieużytkowej znajdują się również wyroby figuralne mające znaczenie symboliczne, obrzędowe. Każda grupa Peublo charakteryzowała się odrębnym rodzajem i stylem ceramiki, odmienną kolorystyką i zdobnictwem. Typową tradycyjną ceramikę Indian Cochiti charakteryzuje czarna i czerwono-brunatna polichromia na kremowym tle. Wśród motywów zdobniczych znajdziemy wzory geometryczne, motywy ptaków i innych zwierząt, a także ludzi oraz symbolizujące deszcz – chmury, błyskawice. Istotną cechą wyrobów Cochiti były duże obszary pozostawione bez dekoracji. Od najdawniejszych czasów w ich tradycyjnych wyrobach glinianych były też obecne wyroby figuralne związane z ich wierzeniami i mitami.

Według Barbary Babcock, autorki wielu publikacji o kulturze i historii ceramiki Indian Pueblo, figuratywną ceramikę można określić jako uosobienie i formę modlitwy do przodków, bogów lub duchów o deszcz, dobre plony, sukces w polowaniu, a także o płodność, zarówno wśród ludzi jak i zwierząt. Naczynia gliniane jako pojemniki na żywność i wodę były traktowane jako źródło życia, stąd też poprzez proces wyrobu naczyń powoływane jest życie. Figury gliniane są niczym ziarna zebrane w koszu i przyniesione przez mityczną parę ludzi, brata-siostrę, kiedy po raz pierwszy pojawili się na ziemi.

Pod koniec XIX wieku rozwinął się specjalny rodzaj ceramiki figuralnej, o zabarwieniu satyrycznym, charakteryzujący się pewną karykaturalnością w wyobrażeniach obcych, a także w przedstawieniach kowbojów, różnych dwugłowych istot, śpiewaków operowych czy bajarzy z otwartymi ustami. Na jej pojawienie się miało wpływ ukończenie w 1880 roku kolei z Missouri do Santa Fe w Nowym Meksyku, który dopiero od 1848 roku stał się terytorium USA. Wytyczona już w 1821 roku droga stała się ważnym międzynarodowym szlakiem handlowym, a potem również wojskowym, łączącym Meksyk ze Stanami Zjednoczonymi. Pojawienie się kolei, a wraz z nią osadników oraz dużej rzeszy różnego rodzaju handlarzy, podróżników i kolekcjonerów, a także spragnionych wrażeń zwykłych turystów spowodowało zmianę charakteru ceramiki wytwarzanej przez Indian Pueblo. Indianie Cochiti w reakcji na tę inwazję obcych, dla których byli swoistą atrakcją, zaczęli wytwarzać ceramikę figuralną przedstawiającą w nieco kpiarski, karykaturalny sposób przybyszów: hiszpańskich handlarzy, różnorakich grup przedstawiających, również teatralnych, kowbojów, a także tańczące i śpiewające niedźwiedzie lub inne zwierzęta. Figury te, mimo że tworzone specjalnie dla turystów, były wykonywane i zdobione były tradycyjnymi technikami. Początkowo chętnie kupowali je, mimo dość dużych wymiarów, przyjezdni, doceniając poczucie humoru wykonawców. Jednak instytucje muzealne, mimo usilnych starań kupców z Santa Fe, chcących osiągnąć większe zyski z ich sprzedaży, nie nabywały ich uważając je za wyroby czysto turystyczne. Także turyści coraz rzadziej kupowali kłopotliwe w transporcie duże naczynia i figury, przyczyniając się do zaniechania ich wytwarzania, co nastąpiło już na początku lat 20. XX wieku. Dalszą degradację tradycyjnych wyrobów ceramicznych spowodowała budowa i otwarcie w 1926 roku słynnej transamerykańskiej drogi nr 66, a odrodzenie się ceramiki, szczególnie tej figuralnej nastąpiło dopiero w latach 60. XX wieku.

Wszystkie te okoliczności sprawiły, że w zbiorach muzealnych jest niewiele dużych figur satyrycznych z przełomu XIX i XX wieku. Tym bardziej cenna jest prezentowana tu figura.

Figury te najprawdopodobniej pochodzą z kolekcji Heleny Modrzejewskiej, co tylko dodaje im wartości. Świadczyć mogą o tym niektóre adnotacje zachowane w dokumentacji muzealnej, jak i bogata wzajemna korespondencja Heleny Modrzejewskiej i Karola Estreichera, który otrzymywał różne dary od artystki.

 

Wypożyczono z Muzeum Etnograficznego w Krakowie (MEK 59 122, 59 123).

 

Opracowała: Eleonora Tenerowicz.

 

Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.