Polskie poznawanie świata

Pomiar prędkości

Pomiar prędkości

Aby wykonać pomiar prędkości należało wrzucić deseczkę z liną logu do morza, przy czym należało zaczekać aż deseczka oddali się od kadłuba na tyle daleko, by fala wytwarzana przez statek nie wywierała niepożądanego wpływu na precyzję pomiaru, następnie lekko trzymając linę liczymy przesuwające się między palcami węzły umieszczone na linie co 15,43 metra, w określonym czasie, np. 30 sekund.


Naliczona ilość węzłów wskazuje nam ilość mil morskich jakie statek przebywa w ciągu jednej godziny. Przypuśćmy, że statek płynie z szybkością jednej mili morskiej (1852 metry na godzinę), czyli że w ciągu jednej minuty przepływa 1852:30,86m, czyli w ciągu pół minuty (30 sekund) 30,86:2=15,43m. Należy przy pomiarze pamiętać że jest ono obarczone błędem zarówno tempa liczenia sekund jak i odległością węzłów na loglinie, zatem zawsze należy uwzględnić 5% błąd wskazania logu. Kolejnym krokiem w udoskonalaniu pomiaru szybkości był log mechaniczny, gdzie pomiaru dokonywano przez przyczepienie licznika logu do burty statku i opuszczeniu liny ze śrubą do wody, po opuszczeniu śruba zaczyna się kręcić przekazując ilość obrotów na licznik, który za pomocą zamontowanego wewnętrznego mechanizmu dokonuje pomiaru rzeczywistej prędkości statku.

Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.