Polskie poznawanie świata

Wprowadzenie

Wprowadzenie

Malinowski był twórcą nowego kierunku w antropologii społecznej, zwanego funkcjonalizmem, polegającego przede wszystkim na tym, że każde, nawet najmniejsze zjawisko kulturowe pełni ważną funkcję dla całości systemu społecznego oraz kładącego nacisk na badania empiryczne.

Bronisław Malinowski rozpoczął badania terenowe w 1914 roku kiedy to w ramach wyprawy Brytyjskiego Towarzystwa Popierania Nauki dotarł do Australii a następnie Nowej Gwinei. Później udał się na Wyspy Trobrianda i tam spędził, z przerwami, dwa lata. Niezwykle cenne okazały jego zdolności poznawcze a także językowe, bowiem w ciągu kilku miesięcy potrafił opanować lokalne narzecza, dzięki czemu nie musiał korzystać z tłumaczy. Malinowski potrafił dosłownie „wejść” w społeczność plemienną, poznać ją od wewnątrz, o czym pisał w swoich dziennikach:

„Dziki w rzeczywistości nie jest dziki, ani też nie jest bardziej dziki, aniżeli ktokolwiek z nas. Człowiek ‘dziki’, ‘prymitywny’, ‘pierwotny’ jest takim samym człowiekiem jak każdy inny. Nie ma plemiennych czy kulturalnych geniuszy. Umysł człowieka ‘prymitywnego’ zbudowany jest według tego samego wzoru, co i umysł najbardziej cywilizowanego krewniaka. Ludzkość jest jedna i dlatego nauka o kulturze jest możliwa”1.

Podczas pobytu na Trobriandach uwagę Malinowskiego skupił obrzęd kula. Polegał on na wymianie pewnych kosztowności pomiędzy plemionami. Był to rodzaj uroczystego rytuału posiadającego rozbudowaną magię i mitologię.

Bronisław Malinowski badania na Pacyfiku zakończył w 1918 roku. Powrócił do Australii, następnie udał się do Europy by ostatecznie osiąść w USA. W późniejszych latach podróżował także do Afryki – jako kierownik Instytutu Kultur i Języków Afryki (1930-37). Interesowali go również Indianie zamieszkujący Arizonę i Meksyk.

Wyniki swych wnikliwych prac terenowych opublikował w monumentalnych dziełach: „Argonauci Zachodniego Pacyfiku”, „Życie seksualne dzikich”, „Ogrody koralowe i ich magia” oraz w wielu artykułach dla czasopism naukowych.

Prezes Królewskiego Instytutu Antropologicznego w Londynie H.T. Braunholtz pisał: „Malinowski wywarł niewątpliwie głęboki wpływ na myśl etnologiczną naszego wieku”2.

 

1 L. Smolińska, M. Sroka, „Wielcy znani i nieznani”, Warszawa 1988, s. 267

2 W. i T. Słabczyńscy, „Słownik podróżników polskich”, Warszawa 1992, s. 215

Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.