Polskie poznawanie świata

6.1 MALOWIDŁO NA KORZE 1

6.1 MALOWIDŁO NA KORZE 1

pochodzenie: grupa etniczna Madarrpa, Yirrkala, Ziemia Arnhema, Terytorium Północne, państwo - Australia

datacja: lata 70. XX w.

wymiary: długość 113 cm; szerokość 56 cm

surowiec: kora eukaliptusa

Malowidło wykonane przez twórcę Watjinbuya z grupy etnicznej Madarrpa. Obraz przedstawia dwa święte węże w towarzystwie ryb barramunda. Prawdopodobnie jest to przedstawienie świętych węży złapanych w sieć przodka Barama.

Korę, na której wykonuje się malowidła zrywa się z drzewa, opala nad ogniskiem, następnie prostuje i suszy. Pod malowidło zakłada się (na wewnętrzną stronę kory) podkład z gumy eukaliptusowej. Jako pigmentów używa się naturalnych barwników ziemnych oraz skalnych. Malowidło utrwala się sokiem z orchidei, a współcześnie również  gotowym utwardzaczem. Malowidła na korze w takiej postaci jak przedstawione, czyli poręczne, łatwe do transportu są stosunkowo młodym wynalazkiem, rozpowszechniły się w latach 30 XX w. z inicjatywy misjonarzy, którzy prosili tubylców o wykonywanie malowideł w formie przenośnej, które można by sprzedawać w większych miastach Australii. Tradycyjnie tubylcy malowali bowiem na wewnętrznej stronie płatów kory używanych do ochrony przed złą pogodą, czyli na ścianach i dachach prostych w konstrukcji domostw, które z czasem porzucali przemieszczając się w inne rejony. Takie malowidła miały wysokość nawet powyżej dwóch metrów i półtora metra szerokości. Na przełomie XIX i XX wieku garstka badaczy pozyskała tym sposobem niewielki zbiór tradycyjnych malowideł, które wzbogacają dziś zasoby europejskich i australijskich muzeów i są jedynymi rycinami na korze, które z cała pewnością nie zostały namalowane na zlecenie. Dawniej malowidła te miały charakter sakralny, odgrywały istotną rolę obrzędach wtajemniczania. Rosnący – w drugiej połowie XX wieku – popyt na tego rodzaju sztukę spowodowały zanik tradycyjnego znaczenia. Stały się one elementem sztuki pamiątkarskiej regionu.

Eksponat został pozyskany w Australii w Aboriginal Arts and Crafts Pty w latach 70. XX w.

 

Eksponat wypożyczony z Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie (PME 2 986).

 

Źródła:

Karta katalogu naukowego PME – Małgorzata Nowik.

Rose Federick, Pierwotni mieszkańcy Australii,  Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1973.

 

Opracowali: Magdalena Bogdan, Lucjan Buchalik

Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.