Tapirape

Tapirape z figurką Topu, z archwium B. Malkina.

Brazylia, stan Mato Grosso, rejony nad rz. Tapirape, lewym dopływem Araguaia

Tapirape to niewielka grupa, mówiąca językiem z rodziny tupi; w 1971 roku liczyła zaledwie 100 osób, podczas gdy jeszcze w l. 20-30. XX wieku byli o wiele liczniejsi; zamieszkiwali wtedy ok. 300 km na północ od dzisiejszych siedzib.


Sąsiadowali z wojowniczymi Kayapo, którzy wypychali ich z dżungli. Obecnie Tapirape sąsiadują z Karaja, przejmując od nich również niektóre obrzędy. Żyją z prymitywnego kopieniactwa, rybołówstwa i łowiectwa, a obecnie podobnie jak inne grupy, również z turystyki. Podczas ceremonii i obrzędów nosili specjalne ozdoby z piór. Do wyróżniających się należą pióropusze czarowników, posiadające wedle wierzeń magiczną moc, którą tylko oni mogą wykorzystać z pożytkiem dla całej społeczności. Pióropusze takie, wykonane z niebieskich i czerwonych piór ary wplecionych koliście w stelaż z pasków liści palmy buriti, używane są podczas obrzędów związanych z bóstwem grzmotów. Z nim też wiąże się woskowa figurka ducha Topu z pióropuszem na głowie. Do grupy obrzędowych obiektów należy również długi łuk ozdobiony pękiem piór oraz wielka maska „Cara Grande”. 
Mężczyźni Tapirape noszą oryginalne ozdoby na przegubach rąk i nóg. Są to szerokie opaski z wywiniętymi „kołnierzami” ściśle utkane na okrągło z bawełnianego sznurka, barwionego na kolor brunatno czerwono, uzyskany z rośliny achiote (Bixa Orellana). Zarówno mężczyźni, jak i kobiety malują swoje ciała naturalnymi barwnikami: czarną farbą otrzymywaną z nasion owoców genipa americana L. oraz czerwoną otrzymywaną z nasion urucu (Bixa Orellana), zwaną też achiote; odbywa się to przed ważnymi momentami w ich życiu oraz przed różnymi świętami. Mężczyźni malują stopy i łydki na czerwono; natomiast zarówno mężczyźni jak i kobiety malują na ciele wzory czarna farbą. 
Inicjacja jest ważna zarówna dla dziewcząt, jak i chłopców. Gdy chłopiec skończy ok. 12 lat musi mieć włosy odpowiednio przystrzyżone, a ciało pomalowane czarną farbą; wymienia mu się wtedy również małą plakietkę w dolnej wardze na długą kościaną, a jego nogi od czasu do czasu są ranione, by mogła popłynąć krew po to, aby wyrósł na silnego mężczyznę. Mężczyźni żenią się niemal natychmiast po obrzędach inicjacyjnych.
Malkin odwiedzał Tapirape wielokrotnie w l. 1960-1966, pozyskując od nich wiele eksponatów dla muzeów amerykańskich i europejskich, w tym kilkadziesiąt obiektów.
dla MEK. 

Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.