Polskie poznawanie świata

Działalność pedagogiczna

Zobacz także Obiekty z kolekcji Malkina - Pióropusz czarownika

Działalność pedagogiczna

W praktyce od czerwca 1838 roku rozpoczął tworzenie systemu nauki w miejscowym kolegium. W Coquimbo wybudował i urządził laboratorium, stworzył program nauczania, przygotował swoich uczniów do kursu mineralogii i metalurgii.


Rząd chilijski pokładał duże nadzieje w szkolnictwie górniczym. W rozwoju górnictwa dostrzegał podstawy do przyszłego rozwoju kraju.

Będąc jeszcze w La Serena podjął starania o reformę szkolnictwa chilijskiego. W 1842 roku napisał na ten temat pracę „El modo más conveniente de reformar la instrucción pública en Chile”. Wysyłał zdolniejszych uczniów na studia do Europy.

Władze chilijskie, aby skłonić Domeykę w 1846 roku do pozostania w Chile, zaproponowały mu między innymi pełną swobodę w przeprowadzeniu reformy uniwersytetu w Santiago oraz całego szkolnictwa. Domeyko nowy system wzorował na szkolnictwie okręgu wileńskiego i szkolnictwie niemieckim. Reformę zaprojektowaną przez Domeykę wprowadzono w życie w 1852 roku. Domeyko zorganizował bibliotekę i lektorium, zadbał aby były zaopatrzone w najważniejsze europejskie pisma naukowe. Sprowadzał uczonych z Europy. Działalność jego i inicjatywy były tak rozległe i wszechstronne, że zyskały mu miano „ojca szkolnictwa w Chile” a nawet „apostoła nauki w Chile”.

Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.