Polskie poznawanie świata

Transandyjska linia kolejowa

Zobacz także Obiekty z kolekcji Malkina - Pióropusz czarownika

Transandyjska linia kolejowa

Koleje w Peru.

Transandyjska linia kolejowa o długości 346 km prowadzi od poziomu oceanu – portu Callao w Limie, poprzez wysoką przełęcz Andów – Ticlio gdzie osiąga wysokość 4818 m npm, na druga ich stronę – aż do Huancayo leżące 3260 m npm. Kolej została ukończona została w 1908r.
 

Najwyżej położona linia kolejowa świata, była uważana za cud XIX-wiecznej techniki. Dziś także wzbudza podziw dla jej budowniczych, przede wszystkim polskiego inżyniera Ernesta Malinowskiego.

Zaprojektował ją inżynier Ernest Malinowski mimo, iż Brytyjczycy uważali, że budowa kolei przez Andy jest niemożliwa. Sam w latach 1872-1876 kierował jej budową.

Projekt przeprowadzenia linii kolejowej na poziomie prawie 5 000 m n.p.m., przedstawiony przez Ernesta Malinowskiego, został początkowo odrzucony – specjaliści z branży uznali go za niewykonalny. W 1859 r. wydano dekret o utworzeniu komisji, która miała sprawdzić możliwości pociagnięcia linii kolejowej przez Andy. Po dziewięciu latach Henry Meiggs, amerykański przedsiębiorca, który zawarł z rządem peruwiańskim umowę na budowę takiej drogi, zlecił Ernestowi Malinowskiemu opracowanie założeń techniczno-ekonomicznych inwestycji. Zgodnie z projektem polskiego inżyniera miała ona połączyć Limę z zasobnym w minerały regionem Cerro de Pasco i żyzną doliną Jauja i umożliwić transport bogactw z górskich rejonów Peru do portu w Limie. Rzecznikiem projektu został Manuel Pardo –  przyjaciel Malinowskiego z czasów jego emigracji we Francji i przyszły prezydent Peru. W przeddzień wigilii Bożego Narodzenia 1869 roku rząd Peru podpisał z Henrym Meiggsem kontrakt na budowę w ciągu sześciu lat linii z Limy do La Oroya, długości 219 km.

Miejska stacja kolejowa Desamparados znajduje się na tyłach pałacu prezydenckiego w samym centrum Limy.

Budowę linii kolejowej Lima-Oroya rozpoczęto w Callao, w roku 1872. Już wcześniej Malinowski rozbudował część infrastruktury kolejowej Peru. Mimo to nic z wcześniejszych prac nie mogło równać się z budową tego odcinka. Najwyższe jego elementy leżą na wysokości 4579 metrów n.p.m. Licząca niecałe 220 km trasa zawiera 62 tunele, których łączna długość to około 6000 m. Najdłuższy tunel ma długość 1200 m. Oprócz tego prawie 50 mostów i wiaduktów.

Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.