Polskie poznawanie świata

Badania kultury Majów - badania nad Graffiti

Badania kultury Majów - badania nad Graffiti


W latach 1999-2002 Bernard Hermes, Justyna Olko i Jarosław Źrałka zadokumentowali i przeprowadzili analizę licznych prekolumbijskich graffiti znajdujących się na ścianach budowli w Nakum, w tym struktur odsłoniętych w czasie szeroko zakrojonych prac wykopaliskowych i restauracyjnych. Graffiti 1- rysunki lub napisy, którymi pokrywano zdobione stiukiem partie budowli - są powszechnie spotykanym, choć słabo poznanym przejawem sztuki prekolumbijskiej, charakterystycznym dla nizin Majów.


Dokumentacja i studia nad graffiti z Nakum rzuca nowe światło na problematykę datowania i interpretacji tego rodzaju sztuki 2. Jest to jednocześnie pierwsza próba kompletnej analizy ikonograficznej wszystkich zarejestrowanych graffiti w obrębie jednego stanowiska archeologicznego na ziemiach kultury Majów. W trakcie prac badawczych w Nakum udało się zadokumentować ponad 100 różnorodnych przedstawień figuralnych, których kontekst architektoniczny i archeologiczny, datowanie oraz ikonografia stały się przedmiotem analizy.

Wszystkie udokumentowane graffiti pochodzą z najbardziej reprezentatywnych budowli rezydencjonalnych i świątynnych zlokalizowanych w centralnej części ośrodka. Większość z nich wykonano techniką rycia; istnieje też kilkanaście przedstawień malowanych czarną i czerwoną farbą.

 

1 Graffiti jest terminem stosowanym przez badaczy zajmujących się tym aspektem sztuki dla określenia zarówno rysunków wykonywanych zarówno techniką rycia, jak i malowania. Podstawowym kryterium ich wyróżnienia jest fakt, że nie są przejawem sztuki sformalizowanej lub oficjalnej i nie stanowiły integralnej części oryginalnego wystroju budowli.

2 Wszystkie udokumentowane graffiti z Nakum pochodzą z najbardziej reprezentatywnych budowli rezydencjonalnych i świątynnych zlokalizowanych w centralnej części miasta Większość z nich wykonano techniką rycia; istnieje też kilkanaście przedstawień malowanych czarną i czerwoną farbą. Do najczęściej spotykanych motywów wśród graffiti z Nakum, podobnie jak i w innych ośrodkach Majów, należą przedstawienia postaci ludzkich, zwierząt, bóstw, budynków, przedmiotów o znaczeniu ceremonialnym, a także plansz do gry patolli, cyfr czy glifów.

Z punktu widzenia ich tematyki - obejmującej indywidualne przedstawienia postaci, zwierzęta, symbole, przedmioty o znaczeniu ceremonialnym i budowle znajdujące bezpośredni odpowiednik w architekturze samego ośrodka - wykazują one na bezpośrednie związki z życiem elit okresu klasycznego. Istotny jest także fakt, iż ok. 80% graffiti z Nakum pochodzi z budowli mieszkalnych, rezydencji klasy rządzącej. Zaledwie 20% wykonano w obrębie świątyń. Wszystkie wymienione wyżej czynniki zdają się wskazywać na to, że autorami większości graffiti z Nakum byli przedstawiciele elity, faktyczni mieszkańcy budowli.

 

Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.