Mapy

Mapa morska jest z reguły wykonana w rzucie Mercatora, na której południki i równoleżniki są liniami prostymi, przecinającymi się pod kątem prostym.

Na mapie morskiej kurs statku wyznaczany jest linią prostą, kąty zaś zmierzone ze statku między różnymi przedmiotami - równe kątom między odpowiadającymi tym przedmiotom punktami na mapie. Na mapie morskiej przedstawiane są dokładnie poszczególne części mórz, cieśniny, zatoki, porty wraz z przyległymi do nich odcinkami lądów.

Mapy dzielimy na:

  • Mapy generalne (1:25 000 000 do 1:500 000). Obejmują całe morza, a nawet oceany lub ich części. Służą do wyboru trasy i prowadzenia nawigacji na oceanach, z dala od lądu.
  • Mapy drogowe (1:500 000 do 1:200 000). Służą do prowadzenia nawigacji wzdłuż wybrzeży, ale tylko w pewnej odległości od nich. Nie należy ich mylić z informacyjnymi mapami drogowymi, które zawierają dane o wiatrach oraz prądach w danym miesiącu i służą do wyboru optymalnej drogi statku.
  • Mapy brzegowe (1:200 000 do 1:75 000). Obejmują obszary wód przybrzeżnych i zawierają wiele szczegółów. Umożliwiają prowadzenie nawigacji przy podchodzeniu do lądu i w czasie żeglugi w jego bezpośrednim pobliżu.
  • Plany (1:50 000 do 1:1000). Obejmują małe obszary, np. porty i podejścia do nich. Czasem są zamieszczane dodatkowo na mapach o mniejszej skali.

Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.